Atat educatorii, cat si parintii stiu ca procesul de acomodare a copiilor in colectivitate nu este intotdeauna usor si placut. Acesta reprezinta o provocare dificila in special pentru copiii cu varsta mica, ei acceptand greu despartirea de mama sau de persoanele care au fost implicate indeaproape in ingrijirea lor.
Cat dureaza adaptarea in colectivitate
Pedagogii au observat ca exista mai multe forme de adaptare a copilului in colectivitate. Adaptarea foarte buna se observa atunci cand copilul accepta usor relatiile cu educatoarea si cu colegii lui, este interesat de activitatile desfasurate la gradinita si se desparte usor de persoana care l-a insotit.
Adaptarea dificila si tensionata este considerata atunci cand copilul nu accepta despartirea de mama sau de persoana care il insoteste, plange si refuza sa stabileasca un contact cu educatorii, este negativist si chiar agresiv, se simte abandonat si nefericit.
Din experienta educatorilor Gradinitei Princess Baby Care, precum si conform studiilor de specialitate, acomodarea poate dura de la 4 pana la 8-10 saptamani pentru copiii de varsta mica (1-3 ani), in timp ce pentru o parte dintre copiii cu varsta prescolara, desi scade in intensitate dupa 4-5 saptamani, poate dura pana la 8-9 saptamani.
Cum pot sustine parintii procesul de acomodare la gradinita
Un rol important in procesul de acomodare a copilului in colectivitate il are familia si modul in care gestioneaza procesul din mediul familial.
Din observatiile educatorilor nostri, adaptarea dificila este mai frecventa la copiii unici in familie ori la copiii parintii carora manifesta o grija exagerata, ingradind libertatea de actiune a copilului si formand o depedenta exagerata fata de persoanele care il ingrijesc.
Tocmai din acest motiv, este important ca parintii sa ii ajute pe copiii lor sa dobandeasca autonomie si independenta permitandu-le sa exploreze mediul inconjurator, in masura in care nu exista pericole reale, precum si incurajandu-i sa faca singuri acele actiuni pe care le pot face, pe masura ce manifesta interes pentru ele.
Atunci cand copilul cere ajutorul, mai intai parintele il poate incuraja sa incerce sa o faca singur si abia apoi, daca nu reuseste, sa il ajute. In acest fel, copilul devine autonom si dobandeste incredere in el.
Totodata, copiii mai sensibili si cu trasaturi emotionale mai intense accepta mai greu despartirea de mama, percepand usor separarea ca pe un abandon. In cazul unui copil care are aceasta teama, este important ca mama sa ii explice si sa ii sublinieze de fiecare data ca, dupa ce il lasa la gradinita, vine ulterior sa il ia si ca nu exista pericolul abandonului.
Atunci cand parintii observa ca cel mic nu reuseste sa se adapteze la cresa sau la gradinita, este important sa discute cu el acasa, in familie, sa-i arate empatie, intelegere si sa-i permita sa-si exprime emotiile.
In plus, parintii il pot ajuta pe copil sa se adapteze la schimbare cu ajutorul jocurilor de rol, al jocurilor cu diferite obiecte care reprezinta persoanele implicate in procesul de acomodare si cu cu ajutorul povestilor terapeutice.
Din pacate, unii parinti ajung sa renunte la cresa/gradinita, pierzand din vedere rolul deosebit al acestora in dezvoltarea capacitatilor cognitive si de socializare necesare vietii scolare. Ce trebuie sa stie parintii este ca orice dificultate de acomodare la gradinita poate fi depasita prin colaborarea cu personalul de la gradinita.
Astfel, gradinita constituie terenul cel mai favorabil pentru dezvoltarea unor insusiri de personalitate, de caracter si de atitudine ale copilului, precum: spiritul de colaborare, activitatea independenta, increderea in capacitatile sale, altruismul, empatia si ajutorul reciproc.
Sursa foto: Gradinita Princess